Showing posts with label ceh. Show all posts
Showing posts with label ceh. Show all posts

Saturday, January 26, 2013

Rencong - Rencat

Feri lama di Kuala Perlis
Tidak ku tahu, bolehkah diguna
Kalau dah lama tidak menulis
Memang tak tahu nak start di mana

1. Betullah kata orang, kalau pedang setajam mana pun, tak diasah dijaga, lama-lama berkarat jua. Dah lama benar aku tinggal blog ni, bukan sekadar tidak menulis bahkan bukanya pun tidak. Tidak buka blog bermakna juga tidak membuka portal berita dan juga lain-lainnya. Jadi dungu, tak tahu apa yang berlaku. Mengharapkan berita di kaca televisyen adalah sesuatu yang sungguh ketinggalan keretapi! Bak kata omputih "i miss the train again".. saya rindukan kereta api lagi! Dan sekarang bila rasa nak menulis, tak tahu nak menulis apa, tak tahu nak mulanya macam mana. jangan-jangan jadi Madsu!

2. Di Terengganu ni, piyan boh dah lari entah ke mana. Pun begitu, aku masih lagi tak berani ke tempat kerja dengan motor. Bukan takut hujan, tapi takut motor tiba-tiba meragam. Dia dah buat hal banyak kali sebelum ni. Dah abis beratus ringgit jugak aku baiki, tapi rasanya macam susah lagi nak start, terutama selepas berenti. Ada juga kawan-kawan tanya pasal selalu tengok aku naik kereta je.. aku cakap, biar dulu, tunggu lepas naga bergembira. Ntah ilmu hanya dari pengalaman atau ada kajian falak, rata-rata orang-orang kat Pantai Timur ni percaya, musim hujan akan berhenti selepas Tahun Baru Cina!

Gheppok
3. Oleh kerana musim hujan dah macam berenti, scene kuih muih dah start seperti sediakala, sebab nyor dan telur pun dah ada banyak kembali. Dalam banyak-banyak kuih tradisional, kuih ni mempunyai antara nama yang sungguh sejuk. Kuey Gheppok. Kalau dalam Bahasa Terengganu, Gheppok (Reppok) ni makna dia seperti menakut-nakutkan. Entah kenapa kuih ni dinamakan macam tu tak tahulah pulak aku. Kuih ni sebenarnya adalah bubur kacang yang dikeringkan dan dikepal-kepalkan menjadi bulat. Ia biasanya dimakan bersama kelapa.

4. Tulisan ni ending dia memang macam takde 'sequence' sebab ini tulisan indie! tulisan Madsu! HAHA!

Monday, February 6, 2012

Hospital lagi

Hari ini aku ke Hospital lagi.. 2 kali dalam sehari. Pertama pergi buat MRI. Para petugas di Jabatan Pengimejan dan Diagnostik ni kira boleh tahan. Sampai je aku kat bahagian tersebut aku terus ke kaunter dan bertanyakan prosedur. Aku cakap aku perlu tahu segala maklumat sebelum bersedia untuk buat MRI. Aku pun tanya kenapa dikehendaki buat MRI, tidak cukupkah dengan CT Scan?. Nurse di situ menjawab dengan baik dan memohon maaf kerana kurang arif dengan semua benda tersebut, dan katanya bila masuk ke bilik menunggu untuk MRI akan ada kakitangan yang akan memberitahu semua yang aku nak tahu.. baiklah. tak lama tunggu, dalam lima minit dah dipanggil.

Sebagaimana yang aku inginkan, aku diberitahu tentang prosedur dan kenapa dikehendaki membuat MRI. Baiklah. Dalam 40 minit siap MRI. Terima kasih. Tempoh masa yang diambil untuk semua sekali dalam 2 jam. Pukul 11.30 aku dah sampai balik ke sekolah. Tak lekang jugalah aku dengan ucapan terima kasih kepada pegawai dan kakitangan jabatan itu, sampai makcik cleaner pun aku cakap terima kasih.

Pukul 2 aku ke Hospital lagi. Kali ini ke klinik neurologi. Sampai je kaunter pendaftaran SOPD mereka kehairanan tengok temujanji aku pukul 2. Kata mereka, klinik neuro buka pagi je. Aku cakap, temujanji ni doktor yang buat. Terkebetulan pula temujanji awal dalam kad tu adalah pukul 11, tetapi doktor potong semula buat pukul 2 kerana katanya repot dan prosedur MRI lambat. Jadi dia ubah temujanji ke pukul 2. So aku cakap bukan aku pandai-pandai potong dah ubah masa. Aku pun tak kuasa nak berulang balik ke rumah dan datang balik, tapi terpaksala datang juga sebab dah doktor buat pukul 2. Baru dia diam. Nurse kat situ call doktor dan katanya doktor ada kat wad. Lama kami tunggu........pesakit lain memang tak ada..kami je. Doktor ramai, tapi bukan yang bahagian neuro..bahagian ro ro lain contohnya uronology hahaha. Aku tahu sebab aku nampak doktor yang rawat aku kat sini.

Satu Sister ni pulak (nurse yang pakai baju biru tu kalau nak tahu) datang tanya, mintak kad TCA. aku cakap dah bagi. Seperti sangkaan aku, dia mesti syak yang aku sengaja ubah masa temujanji..Aku dah hangin sedikit. Cakap pun dah sedikit tegang. Demi melihat aku tegang begitu dia jadi kendur. Kali ni sister tu pulak call doktor.. katanya kat wad. Tak lama selepas itu, kami dipanggil oleh ketua jabatan sendiri iaitulah doktor pakar kat situ. Doktor-doktor dan semua kakitangan kat sini panggil dia boss. Doktor neuro tadi tak jugak turun-turun dari wad (kau boleh berprasangka yang doktor tu sebenarnya tak ada pun kat wad). Aku berprasangka baik je lah. Doktor ni (boss) baik-baik aje adanya. Pernah dengar orang cakap, orang besar-besar dia suka layan orang, orang bawah-bawah ni je yang sibuk-sibuk gila kuasa. Tu yang kita nampaklahkan, tak tahulah kalau disebaliknya orang orang atas ni suka marah-marah orang bawah, orang bawah-bawah ni ikut prosedur je, kahkahkah.

Memang sejak menjadi bahan syak wasangka tadi lagi aku dah bertekad nak luahkan masa jumpa doktor ni nanti. Dan sebelum berakhirnya perjumpaan kami tu, aku ada cakap kat doktor tu, "maaf doktor, boleh tak kalau lain kali jangan ada pertindihan dan salah maklumat. boleh tak tgk betul-betul tarikh? 16/1 hari tu kami dah datang, tak buat apa-apa pun, balik bodo sebab MRI belum buat..kata nak review MRI. Dah tu kenapa bagi tarikh temujanji sebelum tarikh MRI? Bukan pakai Kad lain-lain pun. Lagi pun semua maklumat dan data pesakit dikongsi semua jabatan. Hari ni pula kenapa bagi masa pukul 2? dah tau klinik neuro buka pagi sahaja? Tersipu-sipu juga boss, katanya takpa, lain kali datang jumpa dia sendiri dan dia tunjuk depan kami semua tarikh dalam kad sakit dengan tarikh yang dia buat untuk simpanan dia dalam komputer sekarang adalah sama. Kami minta diri beredar.

Cis niat aku nak mintak time slip terus jadi terlupa kerana perasaan membuak-buak menunjuk ajar. Eh apa daa.. dah takde bukti pulak aku nak bagi kat guru besar esok kenapa memonteng mesyuarat kahkahkah

p/s; Hospital ni bukan bahasa kita!!!
      Dalam spanish di panggil hospital, english, hospital, albanian spital, french hopital.. 
      Rumah Sakit

Wednesday, November 2, 2011

U.B.I



ubi kayu ubi stele
koho layu, koho kelat berase

ubi kayu ubi stele
duduk termanggu, duduk kire-kire

ubi kayu ubi stele
nok makang nasik buddu, kaki panjang seele

ubi kayu ubi stele
berasa sebu, dalam jiwe

ubi kayu ubi stele
laut hija-biru, tebeng gi kene ngap die

ubi kayu ubi stele
bukang bende baru. tahun lain pong serupe tule

ubi kayu ubi stele
sudah takdir ku, nok wak guane ke die


: zaman mapan!!: zaman tidak mapan piang boh buleh gok cabuk-cabuk semai!!!:

Selamat untuk rakyat siam! cepat-cepatlah surut boh, mulut kami berbau longkang makan gandum!!!!


Dan Al Quran itu adalah kitab yang Kami turunkan yang diberkati, maka ikutilah dia dan bertakwalah agar kamu diberi rahmat
- Al An'aam 6:155

Thursday, September 8, 2011

lembing = lembu - kambing

buat kesekian-kesekian dan kesekian kalinya


Kita tahu, tapi tidak nampak
Kita percaya, tapi tidak yakin

cermin sisi kita buang
cermin pandang belakang kita tidak hiraukan

apa lagi Al-Quran,,, simpan saja dalam almari!



"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang maa'ruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha perkasa lagi Maha Bijaksana" - At-Taubah 9:71


Fitnahmu...
strategimu...
bakal makan tuan! haha
(mari merayakan fakta-fakta tersembunyi!!!!)

Wednesday, May 25, 2011

Guru Mendidik itu Melawan!

Ahmad KS
SK Dalam Gelung
12345 Putrajaya, Terengganu
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ruj: pt/180/987(bil) 1
Tarikh: 24 Mei 2011
Guru Besar
SK Dalam Gelung
12345 Putrajaya, Terengganu
24 Mei 2011

Tuan,

KELAS BANTU LULUS
-------------------------

Perkara di atas adalah dirujuk;

2. Saya, serta sekalian guru yang ternyata malu-malu untuk memperkatakan secara terbuka dengan ini mengisytiharkan bahawa kami sangat menyokong program di atas yang dilakukan tiap-tiap hujung minggu Jumaat dan Sabtu sebagai satu program sokongan kepada kelas petang dan malam yang telah sedia ada. Wow! Sangat hebat dan sungguh bertuah kami.

3. Program ini memang sangat perlu dan patut diadakan demi meranapkan ops, memartabatkan lagi anak bangsa.. kerana mereka semua sememangnya patut ditekan-tekankan supaya memperoleh kejayaan yang cemerlang di dunia juga akhirat. Ini kerana semua benda lain tak perlu dipelajari terutamanya mencari ikan sekilau di dalam baruh atau bersama kawan mencari buah getah untuk dimain pukul-pukul. Semua pengalaman tersebut boleh dibeli di kedai-kedai runcit berdekatan, jadi tidak perlulah mereka sedikit kelonggaran masa untuk belajar sendiri seperti yang ditekankan dalam pembelajaran konstruktivisme. Apa yang mereka perlukan ialah kelas hujung minggu ini.. itu pokok kejayaan sebenar

4. Program ini juga ternyata sangat hebat kerana ia merentasi dan melampaui pekeliling yang menyatakan guru hanya boleh di panggil pada dua kali sabtu setiap bulan jika ada sebarang keperluan yang mendesak.

5. Disamping itu, kami guru-guru memang sangat berbesar hati dengan kewujudan program ini kerana dengan sendirinya masa kami bersama keluarga sangat terhad. Ini adalah plan yang baik untuk menjarakkan anak dan untuk lari dari tanggungjawab sebagai suami atau lebih-lebih lagi isteri serta sebagai anak/bapak/ibu. Semua itu ternyata tidak penting untuk pemupukan generasi yang mapan pada masa depan. Yang lebih penting ialah kejayaan program ini diharap dapat meningkatkan prestasi sekolah.

6. Selain daripada itu, jika kita berbalik kepada murid, program ini memang amat menguntungkan mereka kerana setelah diamat-amati program pembelajaran berterusan begini adalah untuk pengasahan minda dan mengelakkan stress... dan perlulah diingat, kanak-kanak tidak ada hak untuk bersosial dan mendapat kasih sayang yang utuh dari keluarga di rumah kerana memang kanak-kanak zaman moden ini ditakdirkan untuk belajar sahaja... sebab mereka ternyata tiada perasaan


sekian terima kasih

"CUKUP PUAS HATI, LEBIH DARIPADA TU"


Yang sohih,

Ahmad Ks

Monday, March 28, 2011

walk, don't run... but fly!


mana nak cari projek-projek kebun ni kat skpk kahkahkahkah


1. Macam piang boh je!. Hujan memanjang...kata bekas kenalan aku dulu "hujan itu sumber". Di ketika dia menuturkan frasa tersebut, dia membiarkan lebih dari seratus kanak-kanak berlari di dalam hujan... yang agak lebat.. haha. Nak buat camana, dia bos, aku kuli...tapi dia lupa dia bukan big bossman.. Nasib baik tiada apa-apa kemalangan jiwa berlaku dan tiada kesan-kesan kotoran degil, kalau tidak mungkin akulah yang bakal disembur oleh the bossest sebab dalam acara tersebut, tanggungjawab terletak di atas batu jemala patik... sebab aku "kepala bapak" dalam tersebut. Hujan memang sumber, Alhamdulillah..
Tapi dah lebih dua minggu aku tak merempit ke sekolah... dan yang pasti, aku selalu lambat!

2. Memang ketiadaan teknologi maklumat, mencacatkan sumber informasi ke otak.. Baru-baru ini, baru aku tersedar, seorang kenalan maya yang aku tidak pernah bersemuka telah kembali menemui Penciptanya. Walaupun, kami tidak pernah bersemuka, tapi aku rasakan dia seperti kawan-kawanku yang pernah bersua mata.. aku meminati tulisannya, dan dia juga salah seorang yang dahulunya sering berkunjung dan memberikan komen ke blog ini.. Allahyarham pernah juga berhasrat untuk menemui aku ketika aku masih bergelar penjual jagung, dan pernah juga berhasrat menemui anak didik aku yang istimewa, katanya. Betul lagi sohih, ajal itu tidak mengenal tempat dan waktu.. Allahyarham sentiasa menceritakan letupan-letupan bom di tempat dia bertugas di Pakistan, tetapi bukanlah bom-bom itu yang mengorbankannya, tetapi Allahyarham terkorban akibat kemalangan di Malaysia. Alfatihah untuknya..

3. Sekarang, suara siti Nurhaliza dah kembali terdengar di rumahku.. ini pun aku paksakan Siti menyanyi kuat-kuat kerana aku dah mula menyambung belajar secara formal.. kalau tidak kerana aplikasi atas talian yang aku terpaksa gunakan, mungkin Siti tidak akan menjerit supaya suaranya terdengar ke rumahku.. sekarang aku dah boleh baca malaysiakini..yabedabedu!!!!
Tapi, antara tidur dalam suasana yang sentiasa hujan, setelah penat ke sana-kemari dan bekerja, dengan membuka laptop dan memasang kaset Siti Nurhaliza, mana yang lebih best?

4. Orang Malaysia ni suka benda-benda yang berestetika daripada yang 'functional' kan? hahahaha


p/s : Nak kena tengok jugak ke ni ha?

Thursday, March 10, 2011

tah ting tah ting sepak keting reboh bleping

Entah kenapa, aku sering sahaja resah, gelisah dan menjadi begitu tidak keruan bila ada usul duit yang mesti dikenakan ke atas murid atau pelajar sebagai bayaran atau yuran tertentu. Tidaklah aku menjadi seorang yang pembantah jika duit atau bayaran yang dikenakan ke atas murid atau pelajar tersebut jika ia sememangnya tidak membebankan.. aku boleh terima, dan bahkan rasa agak bersyukur sebab dengan sendirinya sesuatu aktiviti yang dirancang akan mudah dapat dijalankan dengan lancar.

Dulu, di sekolah lama (sekolah yang aku tinggalkan berakhir 2010), aku pernah membantah dengan keras, bayaran sebanyak RM 20 yang dikenakan kepada setiap seorang murid yang ingin menyertai perkhemahan tahunan. Dengan alasan duit itu akan digunakan bagi membiayai kos pengangkutan [ya, aku akui kos pengangkutan agak mahal kerana pihak sekolah terpaksa menyewa bas bagi mengangkut para pelajar ke tapak perkhemahan yang jauh], dan makan minum murid. Jumlah murid yang menyertai perkhemahan tersebut menjangkau 80 orang dan jika didarab 20 sudah mencapai RM 1060. Sedang peruntukan sedia ada adalah RM 2000 dan jika ditambah jumlahnya adalah RM 3060. Kos menyewa tapak perkhemahan adalah RM 2 perkepala setiap seorang. Tetapi, setelah budi bicara aku dan 2 orang lagi guru termasuk Penolong Kanan Ko dengan pemilik tapak perkhemahan kami hanya membayar untuk 50 orang sahaja, di kali dengan 2 hari. Bermakna sewa tapak yang perlu dibayar adalah RM 100 sahaja, walaupun sebenarnya perkhemahan tersebut memakan masa 3 hari 2 malam. Dan kami menyewa dua buah asrama yang besar bagi keperluan guru lelaki dan perempuan untuk mandi-manda, bertukar pakaian dan sekaligus menjadikannya tempat tidur dan istirehat dengan hanya membayar RM 60. Jumlah tempat penginapan adalah RM 160, murahkan? Setelah diselidiki, kos pengangkutan hanya menelan belanja lebih kurang RM 500 menurut seorang rakan yang ditugaskan untuk urusan bas ini. Bayangkan ada lebih daripada RM 2000 lagi…dan menurut perkiraan mereka semuanya di belanjakan untuk makan minum dan peralatan memasak.

Belanja makan perkhemahan macam belanja buat kenduri kawin je aku rasa.. Wah, betul-betul sakan! Ini perkhemahan ke apa ni? Walaupun aku memang cukup tidak berpuashati dengan mutu murid yang memang tak boleh memasak, hatta untuk memasak cokodok tawar, tapi aku cukup tak berpuashati dengan lauk pauk ala hotel yang dimasak oleh guru-guru! Bukan kerana tak sedap, tapi kerana berbelanja! Sedang, bagi aku ianya boleh sangat dijimatkan dan jika di uruskan dengan betul, murid tidak perlu membayar sampai RM20. Walhasilnya, bila aku fikir-fikir, makan-makan dan minum-minum itu sebenarnya tidak lain daripada bagi memenuhi selera gurulah adanya.

Ini bukanlah cerita rekaan, tetapi inilah yang terjadi dan aku adalah antara Ahli Jawatan Kuasa Induk yang menguruskan perkhemahan tersebut dan sama-sama bermesyuarat dan merancang awal sebelum mesyuarat menyeluruh diadakan. Tapi apalah daya hanya aku seorang yang tidak bersetuju dengan bayaran tersebut dengan alasan ianya memadai.. Aku pernah mengatakan kepada sekalian guru semasa mesyuarat awal bahawa mereka tidak boleh menyamakan taraf sosio ekonomi mereka dengan taraf ekonomi bapak-bapak murid. Kalau seorang guru, RM 20 lebih daripada memadai, tetapi apalah daya bagi seorang pekerja kampong yang memanjat kelapa, mengambil upah menjaga kebun, atau yang mencari sumber hutan untuk membiayai 3 orang anak yang akan mengikuti perkhemahan yang berada dalam darjah 4, 5 dan 6. Mereka terpaksa membayar RM 60! Kalau pandai berjimat RM 60 boleh dibuat belanja makan seminggu untuk ahli keluarga mereka yang 7- 10 orang itu. Tapi debatan aku itu tidak juga di terima dan mereka beralasan lagi bahawa sekolah-sekolah lain juga mengenakan bayaran yang lebih kurang sedemikian..malah ada yang lebih mahal! Walaupun aku juga mempersoalkan persekitaran sekolah, lain kampong, lain taraf ekonominya.. Aku bercakap semua ini sebab aku bertanggungjawab mengisi e-kasih (data sosio ekonomi keluarga) dan aku pernah menghantar beberapa orang muridku ke rumah masing-masing yang kebanyakkannya terlibat dengan sukan yang aku bawa ke sana kemari. Dan rata-rata antara mereka yang aku temui, bukanlah berada orangnya dan ada juga yang hidup mereka cuma-Cuma. Tapi adalah pulak seorang penduduk kampong pesara tentera [yang masih muda dalam lingkungan pertengahan 40an] yang beristerikan seorang ‘nurse’ hospital kerajaan yang menengking-nengking memaki orang kampong yang kononnya lebih sayangkan duit dari kegembiraan anak bila ada orang kampong mengeluh untuk mengembirakan anak mereka dengan membayar dan menyertai perkhemahan..Ceh!

Sekarang aku lagi bingung, usul duit kembali timbul di dalam program aku sendiri. Sebelumnya, apabila orang atas (tebaklah siapa yang tertinggi dalam sebuah sekolah) mengusulkan untuk mengutip sumbangan dari wang elaun murid, aku dan penyelaras program sudah mula betah-membetah sesame kami..sesama sendiri. Dan aku orang yang mula-mula tidak mahu bertanggung jawab dan ikut campur..dan setelah itu penyelarasku pula. Tetapi baru-baru ini terjadi juga! Dalam mesyuarat bersama Kelab Sokongan, orang atas mengusulkan… dan diterima pula oleh Pengerusi kelab.. Aku memandang ke beberapa wajah yang sudah aku kenal pasti..dan ada wajah kelat diantara mereka tapi terpaksa dianggukkan setuju. Aku pasti benar sebab ada antara ibu bapa tersebut yang turut memindahkan anak mereka yang sewaktu dulu bersamaku di sekolah lama ikut bersama perpindahan ku ke sekolah baru. Dan aku telah mengenal pasti muka-muka baru yang mengalami nasib sedemikian yang berasal dari sekolah ini pula. Tapi mereka semua setuju. Untuk membayar RM 150 setahun.

Bukan kami (baca: aku dan penyelaras program) tidak pernah mengutip sumbangan murid, tapi bila ada sesuatu program yang kami rancang, barulah kami pinta dalam skala yang sangat kecil ditambah dengan duit poket kami sendiri..sudah tentunya minyak kereta kami yang sering tak terbayar!... dan pintaan berkali-kali murid sendiri “ Cikgu, belanjalah cikgu, belanjalah!” kahkahkahkah. Antara kami berdua, penyelaraslah yang paling banyak mengeluarkan sendiri duit poketnya.. untuk pembangunan kelas dan program kami juga, banyak sekali dia menyumbang wang, sedang aku lebih banyak menyumbang kerja-kerja buruh. Dan sekarang, aku jadi pusing dengan tindakan ini walhal sebenarnya, kalau difikirkan ia adalah kelebihan untuk kami lagi melakukan aktiviti yang pelbagai.. Dan selepas cuti seminggu ini kami (baca: kami dan murid2 program) akan ke terapi boling dan terapi air, dan selepas itu ke hutan dan ke sana dan ke sinun, semuanya tanpa RM 150 yang kami telah rancang awal-awal lagi.. dan kebanyakannya lebih dari mulut dari yang benar-benar terjadi. Tetapi yang sudah terjadi betul, tidaklah kepalang juga banyaknya…

Sebelum aku tutup dengan tulisan meleret-leret aku ni yang aku sendiri naik jelak, ada dua buah buku yang aku ingin kongsi, yang pertama ini seperti di atas; Harimau! Harimau! yang aku bawa balik dari Indonesia, setelah letih aku mengeyitkan mata dan mengucapkan I love u kepada nona manis empunya (atau mungkin anaknya empunya) took buku tersebut supaya menjualnya. Buku ini seperti yang sedari nampak dipandangan mata; ditulis oleh Muchtar Lubis. Sesiapa yang meminati sastera, pasti merasa tidak asing dengan penulis tanah seberang ini. Aku pun agak heran, kenapa orang-orang yang pernah dipenjarakan selalu sahaja dekat dengan hati aku. Katanya buku ini pernah mendapat Hadiah Yayasan Buku Utama sebagai buku penulisan terbaik di tahun 1975, di Indonesia. Buku ini mengisahkan 7 orang pengumpul dammar yang diburu oleh seekor harimau tua yang kelaparan. Berhari-hari mereka mencuba untuk menyelamatkan diri mereka dari menjadi mangsa buruan dan cepat-cepat keluar dari hutan raya tempat mereka mencari damar. Seorang demi seorang akhirnya terkorban menjadi mangsa harimau tersebut.

Di satu sudut yang lain pula, terjadi petualangan dalam diri masing-masing. Di bawah ancaman di baham harimau yang tak sudah-sudah memburu mereka, mereka bergulat dengan diri mereka sendiri, yang mengangkat kesedaran mereka tentang kekuatan dan kelemahan diri masing-masing dan setiap ahli pendamar yang lain. Terjadi konflik baca membaca fikiran satu sama lain, bacaan gerak dan sebagainya. Sampai separuh rakan-rakan pendamar mati, ada antara mereka merumuskan untuk memburu dari diburu sedang mereka sebenarnya tidak pula perasan bahawa dikala dia memburu harimau ia telah di buru balas oleh raja rimba tersebut… sampai pada satu tingkat kesedaran akhirnya, mereka memutuskan untuk membunuh harimau yang ada pada diri mereka sendiri dahulu sebelum membunuh harimau nyata di rimba..aku rasa macam dah berbelit-belit pulak aku tulis. Berbelit tulisan aku begitulah agaknya berbelit-belit jiwa-jiwa manusia yang hidup dalam watak-watak dalam novel tersebut… Kalau berani, pergilah memburu buku ini di Indonesia, atau datanglah selongkar perpustakaan serabut di rumahku dan aku bidik tepat ke kepala..Berani? Aku baca buku ini dari siang sampai hampir 2 pagi..bermakna ia agak menarik bukan?

Buku ini pula (di atas), adalah buku terjemahan novel The Yacoubian Building karya Alaa Al Aswany. Aku sebenarnya tidak pernah mengenal langsung penulis ini sebelum ini, tapi ia berjaya mencuri hatiku untuk membeli dan membacanya. Aku pun tak ingat bilakah tarikhnya aku beli ia. Yang pasti, sudah agak lama, dan begitu jugalah buku ini telah aku habisi pun sudah agak lama…tapi aku rasa saying karya sebegini kalau aku tidak berkongsi. Bila baca buku ini, aku selalu teringat dan sering juga cuba membanding –bezakan antara buku ini dengan buku ‘Midaq Valley [Lorong Midaq], karya penulis agung yang pernah memenangi Hadiah Nobel, iaitu Naquib Mahfouz.. dan kedua-duanya adalah dari Mesir. Dan memang aku rasa aku banyak berjumpa kesamaanya, terutama dari latar ceritanya..

Buku ini memaparkan ragam hidup golongan bawahan dan mewah di Kota Kaherah dan identity mereka yang sebenar; antara kejujuran dan persahabatan, hasad dengki, kepura-puraan, tamak, rasuah, cinta, seks, agama dan perjuangan; kesemuanya diadun sebegitu lumat dan dizahirkan melalui watak-watak yang berbeza, yang semuanya ada hubung kait sedikit sebanyak.. Dan kesemua mereka pula ada kena mengena dengan Bangunan Yaacobian, sama ada ianya menjadi tempat tinggal, tempat yang mereka berasal dan tempat yang mereka bekerja dan singgah.

Mereka adalah ahli politik yang rasuah, aristocrat yang suka perpelisiran, homoseksual, ahli perniagaan yang tamak, pejuang agama yang oportunis, malah golongan bawahan dengan segala intrignya. Kisahnya dikembang-kembang menjadi luas dan dihimpit-himpit menjadi sempit;khusus. Kisah percintaan yang buta dan tuli, dan mulus dan mekar.. Asyik sekali aku membaca buku ini. Buku ini aku beli dari KedaiHitamPutih.. cuba tanya jika masih ada stok. Dan mungkin buku ini juga ada di kedai-kedai lain pun, cuba jangan malas mencari jika berminat..sekarang kan zaman IT, Tak mungkin suara Siti Nurhaliza tidak sampai ke corong-corong radio di rumah masing-masing..hah!

Monday, February 21, 2011

Jogja-Solo yang indah

sedikit mengenai "Kasih Sayang Jogja-Solo tour" pada beberapa minggu lepas


Kami bernasib baik, mempunyai kontak (orang perhubungan) yang baik. Jadi sebaik tiba di Adi Soemarmo Airport di Solo, kami terus di jemput oleh mereka; iaitu Anggit dan rakan bandnya Tumjung. Sebelum itu, semasa menjalani prosedur biasa kemasukan ke Negara baru, kami semua telah dikejutkan dengan keletah Muiz dan Yoe yang tidak mendapatkan borang VOA (visa on arrival) dan kastam semasa di dalam pesawat terbang.. terkadang rasa macam tak masuk akal macamana ‘form’ tersebut terlepas pandang dari mereka sedang pramugari yang cantik molek terkedek-kedek ke setiap tempat duduk penumpang mendistribusikan borang-borang tersebut. Jadi kami ketawa dan menakut-nakutkan mereka sebentar..haha.. Keluar dari lapangan atau bandara di dalam bahasa Indonesia, kami terus diterkam oleh mereka berdua dan setelah berkenal-kenalan kami terus di bawa menaiki van ke tempat makan untuk mengisi perut sebelum ke stesyen keretapi untuk bertolak ke Jogjakarta. Dan, sebelum ke stesyen tersebut mereka sempat membawa kami berputar-putar di sekitar Bandar Solo.

Setengah jam sebelum keretapi ke Jogja tiba, kami sudah sampai di Stasiun Solo Balapan. Setelah membeli tiket dan befoto-fotoan kami terus menaiki keretapi meninggalkan Anggit dan Tumjung..apa yang kami selalu bualkan sepanjang sekejap bersama mereka hanyalah kesukaan yang tidak habis-habisan pada akhirnya mengulang-ngulang perkataan ; bisa’…ular bisa!. Haha. Jadi sekarang kami sudah berada di dalam kereta api kelas ekonomi seperti yang dinyanyikan Marjinal. Kereta api penuh sesak dan aku serta Najid terpaksa berdiri bersesak-sesak juga. Setelah lebih kurang 1 jam perjalanan, maka sampailah kami di Stasiun Tugu, Jogjakarta, dekat dengan Pekan sibuk yang terkenal..Malioboro!

di ruang tamu rumah penginapan harum

Di sini, kami disambut oleh Indra Menus (To Die-YogyaHC), dan seorang teman wanita yang aku sudah lupa namanya..maklumlah nama-nama mereka agak unik dan susah lidah kami hendak menyebut.. dan kami berjalan kaki dari stesyen keretapi ke tempat penginapan kami di Malioboro. Malioboro memang terkenal sebagai kota pelancongan dengan barang-barang murah dan peniaga-peniaga tepi jalan yang begitu meriah…dan setelah lebih kurang 15 minit menapak (agaknya tak sampai atau mungkin lebih), kami sampai di tempat penginapan, Harum namanya..Dengan harga yang berpatutan, kami jadikan ia rumah sementara kami! Setelah melepaskan lelah dan menyimpan barang-barang yang berserabut..kami keluar untuk minum..kopi arang kata Indra! Biar betul, ini macam nujum pak belalang!

kopi arang, pisang aroma dll ( tengok tu betul2 arang)

Jadi, kami menapaklah lagi menyusuri peniaga-peniaga kecil Malioboro yang begitu sibuk menawar-nawarkan produk, juga yang bersibuk-sibuk mengajak kami ke gerai minum mereka sampailah kami ke tempat yang dimaksudkan untuk menikmati kopi..rupanya ia berhampiran dengan stesen kereta api. Jadinya ia ibarat berpatah balik dan kami menganggap ia adalah sebuah perjalanan menambahkan stamina hahaha. Jadi sekerang kami di venue menikmati kopi…yang betul-betul guna arang..kelat dan tawar rasanya, tetapi masih boleh dihirup oleh bibirku dan laju tengkuk menelan. Bermakna, ia kategori sedap [ kan siapa yang pernah membaca jurnal aku tetang makanan maklum kalau aku kata ok maknanya ia sedap :P]. Seingat aku, selain Indra sendiri, hanya aku dan Najid sahaja yang mencuba kopi tersebut sementara kawan-kawan yang lain memilih untuk minum air-air lain. Mat memilih es jeruk ( yang akhirnya menjadi air minuman utamanya dan ramai kawan-kawan akhirnya mengikut ;- sejenis minuman berais seperti air limau nipis; sort of lah!). Dan hidangan istimewa yang kami nikmati di sini ialah Pisang Aroma, yang ternyara memang beraroma dan menjadi kegilaan tengkuk teman-teman. Selepas itu kami pulang ke penginapan dan Indra serta kawan perempuan tadi memisahkan diri dari kami buat kami berehat sekadar mungkin.

makan2 bersama indra dan teman (yang di sebelah indra itu saya perkenalkan...MR Debab yang masih belum berpunya dan kuat sembahyang sunat )

Sekarang kami sedang berehat…mandi, solat dan ada yang sempat ronda. Agak selesa juga berada di rumah penginapan Harum ini. Nenek tua empunya rumah, malah menyediakan air mineral sejuk beserta gelas untuk jamuan. Kalau dinihari, sering sahaja aku melihat nenek itu berbalas-balas mesej sambil menyapu perkarangan rumah dan di dalam rumah.. mungkin mesej pakwe agaknya. Debab dengan selamba roknya memanggil nenek itu dengan panggilan neng.. neng itu maksudnya ‘miss’..apalah Debab! Aku lebih selesa memanggilnya ibu..dengan sedikit lorat Indonesia ibu’. Pukul 8 malam, Indra dengan termengah-mengahnya sampai ke penginapan.. katanya ada show di Taman Budaya Yogyakarta, berhampiran dengan Pasar Buku Shopping Center. Agak aku dia akan membawa kami ke toko-toko buku tersebut [kerana pada siangnya tak sudah-sudah aku mengulang untuk mencari buku-buku] dan selepas itu ke show..tapi meleset. Kami naik bas, dan kami turun dan kami hanya melewati sahaja pasar buku yang separuh tutup itu lantas terus ke show. ..nah!,katanya seorang teman dari Resist Book pun ingin berjumpa aku di sana. Oh! ini adalah free show.. yang bertiket! Pelik kan?

Menurut penyampai, show tersebut adalah bertujuan berkongsi budaya muzik Australia dengan Indonesia.. wah! Layan.. persembahan pertama adalah persembahan solo dengan customize keyboard yang telah diprogramkan dengan macam2 bunyi…layan, dan layan dan akhirnya semua layan zzzz…penat.. Bila persembahan kedua yang menggabungkan element dram dan gitar yang noise, aku tengok hanya Yoe sahaja yang bersungguh-sungguh melayan sedang yang lain asyik layan tidur.. Memang energetic, tetapi bagi aku agak lame.. jemu… mungkin sebab aku juga keletihan ditambah dengan ‘frust’ tak dapat ke pasar buku.. selesai je persembahan kedua aku keluar bersama-sama dengan Najid.. Bila tengok je aku keluar, sederetan kawan2 yang bersama dari Malaysia pun keluar..lepas tu seorang..dan seorang lagi..lepas tu semua pakat keluar. Aku tak tahu samaada persembahan ketiga ‘on’ atau tak..rasanya tak sebab semua orang pakat keluar. Teman dari Resist yang kononnya ingin berjumpa dengan aku pun tak muncul-muncul.. dan kami menapak sesambil mencari tempat makan buat bekal perut supaya tidak berbunyi semasa dibuai mimpi.

Najid masih segar sebelum show

Selesai makan, kami terus ke penginapan.. semuanya menapak… bak kata AR Tompel, “mm..lebih baik jalan kaki..dah tentu penat!”. Yoe, macam biasa.. sampai lepak jap terus zzzz.. aku, Muiz, dan Mat bersembang-sembang sambil praktis ala kadar kat atas katil dengan Najid yang menjadi penunggu setia…maklumlah kami x sempat praktis langsung pun dekat Malaysia sebab masing-masing berdiam di tempat yang jauh-jauh; melata!. Dan tidaklah mudah untuk kami berjumpa dan berkumpul.

Pagi itu kami bergerak seawal mungkin, membeli belah dan ke pasar buku tanpa bantuan Indra. Saja aku suruh indra berehat-rehat dulu di rumah, walaupun rencananya indra akan berkunjung ke tempat penginapan kami pada jam 10. Kesian juga kat dia melayan kerenah kami, so kami ikut kaki sendiri je. Lebih kurang sepuluh kilo jugak kot buku yang aku borong..dan Najid pulak hampir sekodi memborong kain batik sarung. Ada pulak makcik jual batik tu cakap bahasa jawa ngan aku dan suruh aku translate kat Najid, apa ingat aku orang jowo ke? At last aku cakap jugak kat makcik tu, aku pun orang Malaysia..hah!


bersambung daa....