Tuesday, December 17, 2013

Wakil Rakyat

uLaNG SiAR Lagi

Lagu ni ditulis pada era Pak Lah.. nampaknya, wakil rakyat zaman sekarang pun lebih kurang sama je kan?..  Apa yang pasti, sekarang ni rakyat makin sesak... rasa macam nak blah je!






WAKIL RAKYAT – Kasih Sayang


Apa guna jadi wakil rakyat
Kalau dah tahu tak boleh diharap
Semua kerja kau, orang lain yang buat
Tapi duit berkantung, semuanya kau lipat

Apa guna jadi wakil rakyat
Kalau kat tempat sendiri pun ramai yang merempat
Di kampung tak pernah lihat kelibat
Atau tidur sahaja di dewan rakyat?

Projek mega dicanang-canang
Konon membuka peluang pekerjaan
Rakyat dipinggir import orang lain datang
Tak sampai setahun, (kau) dah jadi jutawan

Peluang pekerjaan dirampas orang
Bina bangunan menggapai awan
Rakyat tempatan terkebil memandang
Memang dasar YB setan!

Makan angin sampai ke Taiwan
Guna duit rakyat, habiskan dana kerajaan
Konon untuk tingkatkan pengetahuan
Pulang ke negara tak nampak hasilan

Wakil kaut uwang!
Wakil tambah hutang!....
Wakil tabur janji!
Dapat duit engkau lari…..
4/5 tahun datang lagi!
Tunjuk muka, raih undi….
Apa nak jadi?!!!
Sudah menang, tipu lagi...

 

Friday, December 6, 2013

Astro Zombie

uLanG SiaR






Dunia mungkin berkata
Manusia sering sahaja alpa
Hamparan indah, gunung ganang, tanah landai dan rata
Menjadi tapak pekerjaan sesetengah manusia yang gila

Diperutnya terkandung seribu macam peristiwa
Yang terkadang terpalit juga deritanya
Gunung ganang menjadi dataran
Lembah rendah menjdai airan
Tanah rata sudah berlubang

Apakah ini kesannya pembangunan?
Atau kerna sisa perang?
Dan manusia..
Anggap ia tak penting
Dan manusia
Tak mahu kepala pening,
Dan manusia,
Hanya kerna uwang mereka bersaing

Terkemudian ini, almanak telah berubah isinya dari tahun ke tahun
Walaupun semua umat sudah dikatakan bertamadun…
Alim bubu dari Palestin, Acheh, Iraq, Afghanistan
Membawa khabar bukat, keroh derita rakyatnya
Perang penindasan, perang merebut jajahan, perang mencetus kezaliman, perang menuntut kedaulatan
Sedang yang berkuasa
Terhuha-huha melihat bahana
Sedang yang berkuasa bercongak bongak mengira untungnya
Biar yang dibunuh itu manusia, biar yang dibunuhnya itu sebenarnya saudara
Dan kita di sini masih terlena dibail empuk
Masih diuliti oleh pusaran kipas angina, air-conditioner mewah
Tak mahu ambil pusing
Kita di sini masih mengejar kebendaan yang ditawarkan teknologi
Kita di sini masih mengejar kebendaan yang berbasiskan uwang
Kita di sini masih mengejar harta, darjat, pangkat-pangkat
Title..
Seorang korporat
Title…
Seorang birokrat
Title seorang penguasa, seorang doctor, seorang guru
tanpa peduli sekeliling
Bukan urusanku
Nafsi-nafsi


Kemiskinan masih lagi tiada antidotnya
Pengemis-pengemis dipandang hina
Petani tua hilang kerjanya (diganti mesin)
Kita tidak peduli apa lagi ingin mengambil pusing tentang peristiwa di luar sana
Di acheh, di palestin, di Iraq, di Afghanistan dan sebagainya
Betullah, AFFORISME…
Nafsi-nafsi

Kita semakin melebarkan senyuman apabila dikelilingi oleh teknolog-teknologi canggih dan sofistikated yang menghapuskan nilai estetik humanis
Kita lebih rela hati untuk memberi perhatian kepada materialisme yang diuwar dan ditwarkan kerjaan dan sekutu-sekutunya daripada mengambil cakna tentang sikap dan nilai kemanusiaan yang semakin pupus
Kita lebih mementingkan IT yang direncanakan daripada memberi perhatian kepada kemelaratan umat yang miskin dan semakin sesak-hina dina

Di sana,
Seorang buta menggelepes mencari teman
Dan di sana
Seorang buta mencari kawan untuk dibawa berjalan
Juga disana
Seorang pekak bertungkus lumus menggapai pendidikan
Di sana
Seorang pekak berusaha “ menjerit” keperihan
Sedang kita asyik menjadi selfish
Apakah itu kita sedari? 3x

Sikap mengadabi pupus
Sikap mengasihi mampus
Sikap solidaritas hilang
Sikap prihatin tenggelam
Kita terlebih teknologi
Tapi kita kekurangan kasih sayang
Bumi meretak, sikap kemanusiaan padam

Monday, December 2, 2013

Sabar dan Sungguh-Sungguh



 

1. Sebulan dahulu kami pernah bersembang di CKTS setelah melihat rakaman perbahasan perbekalan dan bajet 2014 yang diutarakan oleh Raja Bahrain di parlimen tentang isu Sabasun. Dalam ucapan tersebut RB tidak menyatakan dengan detail mengapa Sabasun tidak disambungkan lesen. Ia meninggalkan satu teka teki samada isu lesen ini melibatkan lesen perniagaan perbandaran, atau lesen perniagaan SSM atau apa? Tetapi rata-rata kawan-kawan telah menebak bahawa berkemungkinan isu lesen ini melibatkan isu tanah TOL. Dan sesungguhnya hari ini ternyata ia sohih melibatkan hal tersebut setelah diterang sendiri oleh Che Salmi Che Ibrahim. Peri laku hamjadah begini sebenarnya membawa kepada teka teki di dalam minda aku, adakah rumah yang aku beli dengan pajakan negeri 99 tahun boleh pada bila-bila masa diambil? Sebenarnya hal tanah TOL diambil balik ini biasa berlaku, tetapi adakah pada-pada masa akan datang pengambilan balik hak milik ini akan sering terjadi atau berleluasa setelah bangunan kediaman/perniagaan kita telah bertapak kukuh dan berkembang? Apa pula agaknya akan terjadi kepada pinjaman perumahan / perniagaan kita? Adakah ia bermakna membayar dan harta tidak ada?





2. Benar, ramai orang ternyata marah dengan apa yang terjadi kepada Sabasun, walhal mereka yang marah-marah itu tidak mempunyai sebarang share, mahupun kepentingan berbentuk pulangan yang menjadi harta kepada golongan pemarah-pemarah melainkan merasa kehilangan tempat membeli belah. Tetapi bukanlah pula ia sekadar marah-marah tak tentu hala kerana itu sahaja, apa yang lebih penting disebalik isu marah-marah ini ialah keprihatinan masyarakat Islam terhadap satu entiti perniagaan yang dimiliki oleh orang Islam sendiri. Orang Islam tak suka bila melihat orang Islam lain tertindas apa lagi melibatkan orang atau entiti-entiti yang dekat dengan mereka. Orang Islam suka melihat orang Islam Maju, apa lagi diketahui umum bahawa Sabasun sendiri menawarkan peluang pekerjaan kepada orang Islam. Lebih menarik, semua pekerja wanita dan lelaki yang bekerja dengan syarikat perniagaan itu semuanya menutup aurat, tidak terkecuali. Pembinaan surau dan ruang solat yang selesa, adalah satu bukti bahawa pemiliknya menitik beratkan penghayatan Islam dan mementingkan keberkatan. Prinsip dan pegangan Syarikat yang memboikot barangan Israel (walaupun tidak semua) pula memberi nilai tambah kepada tumpahnya kasih sayang yang lebih erat dihati setiap pembeli belah di premis berkenaan. Maka, apabila mengetahui penganiayaan sebegini berlaku terhadap Syarikat Perniagaan tersebut, adalah logik mereka menjadi marah-marah. Syabas aku ucapkan dengan sikap ’ghirah’ (bukan ghairah bro!) dan keprihatinan orang Islam terhadap perniagaan orang Islam. TAPI... yang nyatanya, orang Islam sendiri juga sebenarnya yang telah menjatuhkan perniagaan orang Islam kan? NI ORANG ISLAM MENDE KITA PANGGIL NING?





3. Dulu aku pernah didendangkan dengan khabar bahawa nama SABASUN adalah nama yang dicadangkan oleh SSM sendiri untuk didaftarkan dibawah lesen perniagaan pemiliknya. Orang kata akhirnya nama yang tidak direka-reka untuk nampak bijak dan cool juga yang ternyata memberi hasil kejayaan, atau ada orang kata tak semestinya nama ’bijok’ - perniagaan maju; ada pula orang kata nama mempengaruhi pelanggan dan ada sesetengahnya berkata-kata pemilihan nama yang bersesuaian boleh mendatangkan ONG! Lebih parah ada juga yang berperi-peri dengan mengatakan perniagaan si anu dan si anu lingkup sebab nama tak ’som’ dengan perniagaan. Maka lepas satu-satu dibantai tukar nama perniagaan mereka, setelah tidak berjaya walaupun barangan yang dijual sama je. Setahun dua ini aku dikhabarkan pula oleh seorang tutor tempat aku belajar bahawa SABASUN itu maknanya ”sabar dan sunguh-sungguh”. Benarlah, kalau sabar dan sungguh sungguh, insyaAllah kejayaan akan kita raih. Bak kata pepatah arab, ” Man jadda wa jada, wa man zar’a hasoda’. Kalau betul itulah sikap pemilik Sabasun (sabar dan sungguh-sungguh), maka insyaAllah, di sana sentiasa ada jalan untuknya. Selamat berjaya! I love u 2, 3,4,5,6, seven!




Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.23. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembiraterhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri. -Al Hadid 57: 22-23

Sunday, November 17, 2013

време

1. Ntah ni kali ke berapa aku rasa nak 'update' entri tapi tak ter'update'. Penyakit malas sebegini aku rasa telah melanda hampir keseluruhan kawan-kawan di bloglist aku. Samaada mereka betul-betul malas atau super sibuk, aku pun tak tahu. Yang nyata, muka buku memainkan peranan yang penting dalam pengabaian aku kepada blog.. dan aku rasa mereka pun begitu.. kelalaian ini menyebabkan ilmu tulis yang sedia ada tumpul, menjadi semakin tumpul; bahkan telah berkarat!.......tapi ya lah, sekarang masa pendek kan?

2. Kadang-kadang manusia ni sibuk tak memasal. mereka sendiri tak tahu apa yang mereka sibukkan! Kan? Kadang-kadang satu hari tu tak sempat ke mana-mana pun. Dan yang super ajaibnya, tak buat apa-apa pun kat rumah. Tapi rasa sibuk je, rasa serabut je. Alih-alih malam menjengah tiba. Maka, hari itu berlalu begitulah sahaja. Rugi betul kita. Rupa-rupanya tahulah kita, poketnya kosong..ciput.. ibarat kata tak ada.

3. Hidup ni banyak betul ragamnya. Di zaman dah hampir nak kiamat ni, semakin banyak perkara yang tak tahu punca. Banyak betul fitnah melata. Kalau kita tak kenakan orang, orang kenakan kita.Tembak menembak pun dah jadi perkara biasa. Aku biasa juga tembak menembak ni, macam-macam jenis senjata pernah guna...tapi masa kecik-kecik dulula; pakai pistol tangan..orang kampung panggil main perang pong pong. Tembaknya aci main sebut nama je. "pong, sabri mati!". Yang mati tu pandai pulak bertanggungjawab menyerahkan diri saja..Mati! walau tanpa pengadil. Sejenis lagi, main pistol peluru buah senduduk. pistolnya kayu mengikut shape pistol. Lukis kat atas kayu papan tebal dengan arang, lepas tu potong guna gergaji. Masa tu, biasanya kami terpengaruh dengan cerita cowboy... jadi, laras pistolnya panjang. Ada yang terpengaruh dengan cerita james bond, pistolnya pendek..kontot. Nampak smart. Tapi, antara pistol panjang cowboy dengan pistol mini gadis james bond, pistol laras panjang cowboy biasanya lebih tepat membidik. pelurunya tak lari sebab dia mengikut track laras pistol sebelum peluru melayang ke udara dan menuju sasaran. Bagi kanak-kanak yang lebih kreatif dan ada kemahiran pertukangan yang bagus, mereka kadang-kadang hasilkan senapang. Malah mesingan (machine gun), dan M16. Ada kalanya mereka hasilkan 'bereng', atau 'berey'. Sampai sekarang aku tak tahu apa dia berey dalam bahasa yang betul. Kami juga biasanya main 'bedil'. Acara tembak menembak permainan 'bedil' ni menggunakan batang buluh yang halus lubangnya yang dapat memuatkan buah 'ara' atau 'tereja' dengan ketat sebelum peluru tersebut ditembak keluar.

3. Masa pendek, umur panjang! Takut betul tak lepas jawab soalan..


"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. serta yang berpesan-pesan pada kebenaran dan yang saling berpesan-pesan pada kesabaran.". Al-Asr 103: 1-3.

Saturday, July 20, 2013

berbahagialah anakku

Muhammad Syahid Hafiy
Itu nama mu... pemberian ayahanda
Ingin saja diri ini menamakan Abu Bakar atau Umar
atau Uthman atau Ali
Betaqpa nama-nama tersebut agung!
Pendamping empunya pemberi peringatan
umat ini.... ,
Tapi, iyalah..., demi memenangkan jiwa moden,
Anakanda ayahanda namakan sedemikian
tapi.. bukan cuma-cuma, besar amanahnya namamu,
kuberikan sejak matamu belum melihat dunia secara zahir

Muhammad Syahid Hafiy
Selepas dikejutkan daripada mati,
ternyata engkau bukan sembarangan,
bergegar jiwa-jiwa manusia, itu dan;
ini,... ,
bercampur baur perasaan dan gelodak hati
antara kegembiraan dan keresahan..
Ghalib dunia dua jalan;
kebaikan dan kejahatan
Rupanya mengundang  juga perasaan amarah nafsiah lain
yang entah meninggalkan di mana Tuhannya?

Anakandaku Muhammad
Girang hati ayahnada  tidak terungkap;
tidak terkata;..
melihat tanda-tanda engkau akan tiba
Walau hati dilanda duka dan durja
ditolak si pembawa, mabuk itu bahana
bencana, kaffarah dosa, dan sebagainya
balanya tidak terlepas termangsa ayahanda,..semuanya....

Anakandaku Syahid
Berjalanlah engkau di atas apa kita
diciptakan; tunduk dan patuhlah...
Langit yang tinggi jangan engkau rendahkan;
menyamai diri...
Jalan yang lurus, jangan engkau ertikan
tidak menoleh ke kiri dan ke kanan, ke depan juga ke belakang!
kerana sesungguhnya tidaklah lain,...  Bahawa;-
Kita hanyalah memijak diri kita sendiri di atas bumi.

Anakanda ku Hafiy
Ingatlah jerih;- perih;- mamamu melahirkan
terjuih bibir, dagu meniup udara
atau entah apa; menahan derita, azab, siksa.. demi mu
atau...susah payah ayahanda berkumat-kamit membaca;
meminta, bersengkang mata, taa'bud dan menyerah pada-NYA
sedang rupanya mendapat nista dan prasangka...
konon ahli sihir celaka!....
yang ditelan semuanya sampai ke perut ;- supaya lupa
supaya semua sama-sama gembira
melihat anakanda selamat; melihat mamamu selamat
....untuk mengucapkan syukur...
ALHAMDULILLAH

Anakandaku Muhammad syahid Hafiy
Ingatlah pada dindamu, juga pada bondamu
supaya kelak tidak engkau bermusuh- berseteru
menikam, mencekam, bergeseran

Anakandaku,
Ingatlah pesan Luqmanul Hakim kepada anaknya,
"janganlah engkau mempersekutukan Allah, sesungguhnya;
mempersekutukan Allah adalah benar-benar kezaliman yang besar!,
laksankanlah solat, dan suruhlah manusia berbuat yang makruf dan;
cegahlah dari mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu;
sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting"

Permata hatiku "as-syahid yang mulia dan terpuji"- InsyaAllah ,
Akhirnya ayahanda ingin berpesan;
'jangan di capai langit kerana merasa tingginya diri;-
    jangan tanah diludahi-ejeki, kerana dibawahnya tempat bersemadi'
Berbahgialah, berbahagialah anakku, berbahagialah,
Doa ayahanda sentiasa bersamamu mengiringi di setiap kebaikan
Semoga menuju namamu; menjadi realiti
untuk sakinah di negeri abadi...amin
AllahuAkbar!


SELAMAT HARI LAHIR YANG KEDUA
11 RAMADHAN 1434H

Tuesday, May 28, 2013

Thabbit qalbi a'la diiniK

brase jenoh doh duk nenngung
dok tahu tikke mase, dok tahu ttengoh teppi
dok padang dalang jambang, nye herek kedda kopi
dok tahu nok wak guanne, nye hambat koho maghi..

brase jenoh doh duk nnengung
gi blari pong ye dok lari
duk sajje koho mari
ko' mippi dia masuk
ko' sedor dia ikut

brase jenoh doh duk nnegung
nok goyat kokrang tadok teppat
ghoyat Ttuhan Nya dok jawak
Tapi ke Dielah ambe arap
nok wi derah ke nok wi lambat.

Ya Allah, hok Mung buak molek blake
tadok sok skit habuk ame
pandulah ambe bui besukur
ambe takot iman hok nipih koho lame koho acur
ambe takot jadi takbor
ambe takot jadi kufur

amin ya Rabbal Alamin...

Wednesday, April 24, 2013

Husam sensitif

Susah nak cari orang yang sensitif dengan isu seputar masarakat sekeliling dan masyarakat umum macam dia. Dia memang punk rocker. Dari dulu lagi aku cakap, dia memang power rangers!

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/18635-pr-perintah-pertukaran-guru-mesra-keluarga-husam