Wednesday, November 25, 2009

HARTA!!!!

sketch oleh : Jang Manteras
sumber: arkib A//mince


Ahad baru-baru ini Fazri, Izhan dan isterinya Rafidah serta aku telah menghadiri walimatul urus di rumah Adi. Ye, Adi hok dulu suka tidur bawah baju kat A//mince. Itulah dia! Dia sudah besar! Dan sudah pun selamat diijabkabul dan bergelar seorang suami. Kami hanya berkesempatan untuk pergi kenduri last pasangan pengantin baru itu, iaitu pada hari ketiga...di rumah Adi. Itu cerita lain, cerita yang tak berapa bes...cerita orang kawin berlambak!... Foto-foto perkahwinan beliau dan pasangannya pun bersepah-sepah kat facebook, macam kawin2 artis dan anak2 menteri...

aktiviti santai sambil diiringi petikan gitar oleh Eder...
dan ketukan dram angin dari matlo


Selain menunaikan kewajipan walimah, aku juga mempunyai hajat untuk berjumpa seseorang...sepupunya, Marol (tak perlu ditambah gelaran belakangnya haha). Dan sebagaimana dijangka, aku berjaya menemuinya. Malah, kami (Fazri, Izhan dan aku) juga berjaya menemui beberapa rakan lama yang tidak ketemu. Eder, kini sudah berjambang, dan sudah kurus sedikit, mungkin berat badan yang ideal dengan susuk kerangka tubuhnya... juga Abu, yang semakin jelas ke'khalid jamlus'annya dan beberapa muka lain yang agak 'familiar'. Agak lama kami di rumah Adi, ternyata perangai geng-geng lama ini tidak banyak berubah...masih lagi bongok macam dulu-dulu hahaha, tapi ia memang sesuatu yang aku suka..Gurauan-gurauan mereka mengingatkan aku pada satu tempat yang dulu aku diaminya dengan begitu tekun... Dan keletah serta kerenah watak-watak yang selalu mendatanginya... Mungkin jika kami lepak lama sedikit, kami berjaya menjumpai beberapa orang lagi rakan lama yang tak ditemui... Dan mereka yang aku maksudkan di sini semestinyalah mereka yang menyumbang ke arah pengwujudan komuniti di tempat yang kami panggil A//Mince (sebelumnya dikenali sebagai Kamaz Studio).

perbincangan dengan Amnesty International Malaysia

Baik dari mula-mula kewujudan Kamaz Studio, mahupun sambungan daripada A//Mince (yang kami panggil Infoshop dan studio), ia telah berjaya mengumpulkan satu komuniti dan pelbagai karekter serta watak hidup yang bergerak yang mempunyai cerita-ceritanya yang tersendiri. Ini zaman, zaman semangat. Zaman ini, zaman budaya perlawanan. Zaman protest. Zaman menuju kematangan, zaman belajar berkenalan, zaman kerjasama, zaman remaja/retua. Zaman kebangkitan sekelompok komuniti anak muda. Bila aku sebut zaman anak muda, bukanlah bermakna aku sudah pun tua..kalau diikut umur, masih boleh menerajui pemuda Umno, atau Dewan Pemuda Pas, atau Angkatan Muda Keadilan atau pemuda DAP. Tapi zaman itu adalah zaman jiwa gelodak berperang dengan nafsu-nafsi setiakawan, perlawanan dari punca ketipuan, kesepakatan dari persamaan pemikiran dan bermacam-macam. Semangat dia lain daripada semangat zaman aku sedang menulis tulisan ini.

aktiviti membaca kitab menghilangkan tensen

Di sini tempat aku cari makan (A//Mince). Di sini juga tempat kami berkumpul..beramah mesra dan saling kenal-mengenali. Dari Tanjung ke MHC hingga ke segnap negeri hingga sejauh Johor hingga sejauh Nepal hingga sejauh Jerman sampai ke sejauh Amerika.Dari budak-budak sekolah kepada golongan penganggur kepada mat kilang kepada bussinesman dan lain-lain...juga dari pelbagai peringkat usia juga kelas ekonomi dari marhaen kepada golongan berada kepada golongan kerabat diraja. Gelaran-gelaran tertentu diletakkan kepada personal-personal tertentu. Abu-Unite!, Azli-kaki, Marol-bodo/gile (kalu marul baca mesti maroh ni,..sori bro, tulisan ini terlalu telus..mung tahulah budok2 ning jahat, ye panggil mung gitu) [walaupun dia tidaklah bodoh mahupun gile pada hakikat sebenarnya], Shah-setan, Marul-tokey, Ezart-tindik, Ujay-manusia soalan, basri-jaya, Yuh-skate/baygon. Sesetengahnya nama sendiri adalah gelaran; Acong, lempu, Matlo. Segelintirnya pula dibayangi dengan nama band yang dianggotainya atau dengan zine yang dikarangnya; nizang-Mosh, Duang Strict Tease dan sesetengahnya lagi tidak bergelar, tetapi dikenali. Dan di sini juga tempat kami beraktiviti, dari berjamming, bermain kad, lepaking, sleeping (aktiviti ke?) hingga ke menelaah, belajar, mengajar, bermesyuarat, serta menjalankan aktiviti sosial+educational seperti free food serving dan bengkel.

aktiviti memasak untuk keamanan

Dahsyat! Di sini tempat kebisingan tercerna, dengan pelbagai jenis bunyi-bunyian dari yang lembut kepada yang keras-keras. Tempat darah bertemu 'snare'. tempat darah bertemu gitar. Tempat orang melalak sampai terguling-guling, tempat budak-budak botak melompat sambil menyanyi kegirangan, tempat punk-punk bus stand melepaskan geram (yang menyebabkan kami sesekali menjadi seram). Ini semua kegilaan dan semangat anak muda yang tak tahu punca di mana, pusat di mana kepala di mana. Hahaha. Di sini tempat personal-personal mengorak hidup..dari perkawanan sehingga timbul permusuhan kecil, di sini tempat personal-personal mengorak hidup belajar mencari keberjayaan. Di sini tempat pertemuan dan di sini tempat perpisahan yang sementara dan yang bakal menjadi kekal..mungkin. Ia sungguh seperti yang digambarkan oleh Jang manteras. A story of Human's life (lihat sketch di atas)

A//mince terpaksa juga dikorbankan akhirnya...the rest is history.


SELAMAT HARI RAYA EIDIL ADHA. SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH KORBAN.
Individu-individu yang terlibat dalam zaman:) semua di Strict Tease, semua di Kasih Sayang, semua di Eke, semua di Gastacops, semua di Jellybelly, semua di Sleepy Jeremy, semua di Kindsadist, semua di Kill Bridgete, semua di Old Parasite, Adi dan pasangan (selamat pengatin baru juga), Matyi Saturnalia, The Farouk, Awang dok duli, Muiz, Kelong, Jang Manteras, mat pit, kebi, Acom, Marul tokey, Azli, Iwang, dan semua yang aku ingat dan dok ingat

Juga kepada sesiapa sahaja..kaum muslimin dan muslimat.


Dalam memori : Allahyarham Ahmad Sharham (Ah) 1983 -2008. Al-fatihah
(arwah pernah mendiam dan belajar di A//mince buat sekian masa yang agak lama)

Chin Peng Nak Balik Malaysia biarlah oi..korang marah-marah dengki dengki ni apasal..aaaa tuk aku kaa kaa kaa ta, chin peng ba ba ba ba ik aaaaa aa apa! pepepepepejuang kekeke...merdeka..an tu.

p/s: Maaf gambar-gambar tidak terang sebab aku takde scanner. Aku tangkap balik dengan guna hp cikai je. Gambar-gambar adalah dari sumber arkib.

Sedang Mendengar :::: SSK an ode to a//mince -coalitioners

'Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah' - Al-Kautsar 108:2

9 comments:

  1. sedih dan terharu aku bace entry ni..

    adi kawin ke? fuhh.. ade dok gambo? letok ah sining.. sebab aku tadok facebook.. huhu

    ReplyDelete
  2. Cursive,
    ye..dia sudah bernikah..la aku ingat mung NadNadia..org rumoh eh? tgk la insyaAllah

    mYpReciOus,
    Hihi..sesekali

    ReplyDelete
  3. uish...zaman dulu2...waktu membesar tuh..thankz a//mince...kamaz....good old days....

    ReplyDelete
  4. kebi,
    lama x dengar citer..guane gamok?

    ReplyDelete
  5. beginilah saya...hehehhe....lama x jupa anda...

    ReplyDelete
  6. iye en apis..
    mitop maaf byk². tertinggal en apis sorang.

    ReplyDelete
  7. kebi,
    Aku sihat2 sahaja..balik kg la..aku duduk kg doh lening..tapi aku ada masalah untuk bertegur sapa dengan bandor..kecuali kalu gatal2 tangan nok jamm. Hahaha..Matlo pun panda seberang jambatan doh nok royat mung!

    dzul,
    seroh diri hahahahaha

    ReplyDelete
  8. hahaha.. bagus arr mun adi, selamat doh mun.. org lain gok hok kempunan.. muehehehe

    ReplyDelete