Saturday, July 17, 2010

lama

Lama betul aku tak update blog. Sepanjang waktu itu kerap juga aku ke laman sesawang rakan-rakan..ternyata ramai daripada mereka pun sudah agak lama tidak mengemaskinikan blog masing-masing. Agaknya tiba waktu malas kot? Atau masing-masing sibuk? Atau tiba-tiba semua jadi mati idea untuk menulis.

Sebenarnya banyak perkara juga yang menyebabkan aku tiba-tiba berenti seketika.. tapi pangkalnya tidak terlepas dari malas. Sakit kepala dengan rutin yang kian serabut, berlawan dengan masa yang semakin cepat berlalu ; di sekolah, dirumah, di Kelantan di Terengganu dan di jalanraya yang membosankan tentunya, terpaku dengan keributan piala dunia, sesak nafas dengan pembetukan rumahtangga mencari jalan untuk bahagia selamaya, terjelopok dengan masalah kesihatan (lagi2 demam), terasyik dengan beberapa buah buku dan macam-macam lagi. Hal-hal ini menyebabkan tiada daya untuk aku gerakkan minda, bagi mengarahkan jari jemari ke papan kekunci computer riba.

Dalam suasana itu, bulan lepas, sempat juga aku ke Indonesia dan secara spesifiknya ke Bandung, bersama isteri tersayang. Terima kasih kepada wikkitravel yang banyak membantu persediaan eksplorasi kami sebelum keberangkatan. Terima kasih juga kepada Makcu Alia (http://makcu.blogspot.com) kerana secara tidak langsung gambar-gambar di blognya dahulu menambahkan keghairahan aku untuk membawa isteri ke sana. Tentang Indonesia ni, ramai juga yang bertanya tentang kos dan pakejnya. Dan jawapan yang sebetul lagi benar, kami tidak pergi dengan mana-mana travel agent dan tidak memilih apa-apa pakej. Kami pergi sendiri. Explore sendiri, naik turun angkot, bajaj, keretapi, bas dan jalan kaki. Ianya sedikit memenatkan tetapi ianya serius “real fun”. Tabik spring kepada sang isteri kerana bersedia mengembara. Malah bersedia juga menjadi backpacker. Rasanya itu tidak kejamkan saying?

Banyak tempat untuk dituju di Indonesia, aku sendiri secara peribadi berhasrat untuk ke sana lagi, jika tiada aral melintang. Banyak budaya boleh dilihat, banyak benda boleh dipelajari. Ianya negeri yang aku sangat rekemen untuk dilawati. Jika tersadung di Jakarta, eloklah ke Jalan Jaksa/ Jalan Kiyai Haji Wahid kerana di sana banyak rumah penginapan murah (berderetan sepanjang jalan). Dan jangan takut untuk ke lorong-lorong gelap sekitar jalan itu kerana di sana mungkin ada rumah penginapan alternative jika sederetan tempat penginapan di sepanjang jalan sudah penuh. Sungguh ia Nampak menakutkan tetapi sungguh ia adalah kebiasaan. Dan anda tidak akan tersangka-sangka akan keramahan dan adab penghuni-penghuni lorong bila anda melalui kawasan mereka.
suasana di lorong-lorong kecil di jalan Jaksa di siang hari

Di Indonesia ada satu benda yang ‘obvious’ yang tidak terdapat di Malaysia. Gunung Berapi. Sempat juga kami ke Tangkuban Perahu, melihat kawah-kawah gunung berapi di sana. Terdapat beberapa kawah kecil yang masih lagi aktif dan bau belerangnya menusuk ke hidung. Jika maukan satu pengalaman yang ‘adventure’, explore sendiri. Tak payah gunakan tourist guide, tak payah gunakan perkhidmatan pelancongan.. Tahap inkuiri dengan sesuatu tempat dan kejadian mampu mencapai tahap maksimum di saat kita tiada sesiapa yang membimbing. Dan jangan pula tertipu dengan perkhidmatan-perkhidmatan yang kononnya untuk membantu, kerana sesuatu benda yang tidak Nampak di mata bukan semuanya sukar..jika anda ada kepercayaan.

salah satu tempat gunung berapi yang kawahnya aktif

Cis, rupanya tulisan aku sudah agak panjang, tak sempat pula aku nak bercerita dengan lebih lanjut.. tak dapat juga aku menceritakan pengalaman mendapat Guru Besar baru dan bagaimana aku boleh stuck dengan FB (walaupun hakikatnya aku tiada di sana) haha…



Minyak naik lagi, apa cerita ni? Serabut betul dunia fana ni…

4 comments:

  1. Kalu dokleh gi pun, baca cerita gini wase beh doh. Bawalah ku ke sana dengan tulisanmu huhu.

    ReplyDelete
  2. kalu kita buat ia jadi senang, insyaAllah jadi senang :)

    ReplyDelete
  3. owh..pergi bergmbira rupanya patolah sampai lupa blog. habis mana ole2 dari bandung? saya mauuuuuuuu.....

    ReplyDelete
  4. saya,
    Ni saja ole2 yang ada , = cerita ;)
    kikiki

    ReplyDelete