Wednesday, August 15, 2012

Malam


1. Kat kampung-kampung, malam tujuh likur sinonim betul dengan pelita. Budaya hindu ni betul-betul susah nak dibuang dari orang melayu Islam. Kononnya malam ini roh balik. Walaupun kepercayaan karut roh balik ke rumah masing-masing ni tidak dapat diterima oleh dalil naqli, tetapi itu jugaklah yang diceritakan.. tapi kalau benar roh balik, dia tak nampak jalan ke kalau tak ada pelita? Lampu neonkan berlambak.. hantu syaitan tak perlu pun lampu duk kat hutan.

2. Api juga boleh dikaitkan dengan agama majusi.. tapi, tak kirelah apa orang nak kata pun..yang penting 7 likur nak gak ada pelite..nok wak guane ke dia.

3. Malam tujuh likur ni adalah malam dari sepuluh malam terakhir Ramadhan..elok diperbanyakkan amal ibadat, apa lagi malam ini adalah malam ganjil.. itu deme tahu..tapi malam 7 likur tanpa ada nyalaan pelitakan tak bes.. doh nok wak guane ke die..

4. Malam tujuh likur aku rindukan orang hidup!!

2 comments:

  1. Comelnya si kecil mandi dalam besen! Saam sayag untuknya dari aunty cun di sisni. Hehehehe..dan ye..saya pon rindukan orang hidup (yang dah mati pun rindu juga)..

    ReplyDelete