Wednesday, August 5, 2009

Masalah dalam fikiran - Marianne Faithfull

Malam tadi aku ke klinik. Jarang sekali aku ke klinik untuk mendapatkan rawatan yang patut atau mengambil ubat dari klinik. Aku perasan jika aku demam teruk sekali pun, bila tiba giliran menunggu di klinik, demam / sakitku akan menjadi sedikit kebah..ntah psiko entah apa, selalunya begitu. Aku memang jenis yang tak berapa suka ambil ubat. Tapi di waktu-waktu yang aku tak tahan, aku ambik juga. Tapi, aku lebih suka telan ubat yang aku dapatkan sendiri di kedai atau farmasi.

“Berbukit di balik pendakian…”
Semalam di klinik lebih sejam aku menunggu giliran untuk berjumpa doctor. Daripada 2,3 orang yang berada kat ruang menunggu, sehinggalah melimpah ruah sampai ke luar pesakit yang datang, namaku tidak juga dipanggil. Hairan aku, klinik swasta pun terpaksa menunggu lama. Aku rasa tu mungkin kali pertama dan terakhir aku ke situ. Tak mahu dah aku.. Kerana letih menunggu itu satu, kerana pesakit-pesakit yang dating rata-ratanya adalah perempuan, itula yang menyebabkan aku rimas..pandang ke kiri salah, pandang ke kanan salah, pandang ke tv pun mengadap orang, pandang ke depan pun mengadap orang – perempuan. Betul la belakang dinding, tempat aku bersandar, gile ke kalu aku nak mengadap ke dinding?

“Duduk meraut ranjau, berdiri mengintai jarah”
Bila no giliran aku dipanggil cepat-cepat aku masuk, tanpa menoleh ke kiri dan kanan. Dan bila diperiksa dan soal selidik sikit, aku akui bahawa apa yang doctor tu cakap pasal aku tu betul.. dan aku dinasihatkan supaya memakai cermin mata gelap. Wah lepas ni bolehlah aku bergaya dengan cermin mata hitam kahkahkah.. Sebenarnya dulu pun aku pernah dinasihatkan doctor supaya memakai cermin mata.. tapi iyalah aku ni degil.. bila pakai cermin matakan, nampak macam macho pulak.. aku tak suka macho2 ni, jadi biarlah aku begitu… itu fikiran aku dulu. Sekarang aku rasa aku dah perlu ikut nasihat doctor kot… tapi tak tahula samada aku berjaya menjadi pencermin mata atau tidak…Rimas weh! Bukan, aku bukan rabun yang memerlukan kanta cembung atau pun kanta cenkung. Dan aku bukanlah mengalami sakit mata yang mudah berjangkit tu… Aku cuma perlu perbaiki diri untuk aku sendiri.

Biasa
Hari ini pula, rutin biasa..tiada apa yang menarik, cuma ada sedikit keributan dan kekalutan menyiapkan kerja-kerja yang diberikan saat-saat akhir. Tengah syok2 main badminton dengan budak-budak, tergedik-gedik penyelaras aku dating, katanya URGENT!...meh mesyuarat kejap, bincang dan mulakan tugas!.. Budak-budak ku biarkan saja bermain badminton di dataran, sambil mengharapkan guru yang berada di kelas sebelah dataran tersebut menyilau-nyilau aktiviti budak2 aku; tanpa pesan, Hah! Berada dalam bidang pendidikan ni, aku sudah mulai faham dengan jangkaan-jangkaan yang tidak diduga.. Biasa sangat kalau esok nak pakai petang ni bagi tugas, lusa program ari ni baru nak mesyuarat, esok buat kerja, lusa start program. Hahaha. Sungguh tidak professional, tapi aku sudah jemu untuk menjadi “beruk kena ipuh” dan itu aku FAHAM! Pemahaman aku bertambah kuat bilamana aku pun terasa kadang-kadang bekerja dibawah tekanan hasilnya lebih bagus daripada kerja yang dirancang…tapi eloklah jangan diulang! Sebab gagal merancang sebenarnya adalah merancang untuk gagal..itu kata orang!

*hari ini aku dapat beberapa sms yang menyejukkan hati. haha! SMS =Saya Masih Suci

...Dan masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung. - Al-Baqarah, 2:..189

9 comments:

  1. pakai spek tu....
    baru nampak manchoooo!!!
    n nampak SIHAT, tu yg penting ye!

    ReplyDelete
  2. susah gok tu. kena pakai spek tapi bukan sakit mata, bukan rabun. Aku dok paham stabok ame

    ReplyDelete
  3. Makcu
    Haha! memang.

    FastRi,
    hahahahaha..pakai spek senang je, x susoh. cuma nak paka x selesa...

    ReplyDelete
  4. yang penting jangan pakai spek itam yang bukan2...cari yang ada uv protection ok?

    ReplyDelete
  5. Syiks
    aku pakai yg 10 inggit yg aku beli 2 thn lepas kat wakaf che yeh... itu yg bukan2 ke?

    ReplyDelete
  6. tggu=mung mmg x ska tggu...aku sllu lmbt...skmo mung tggu aku...
    prmpuan=mung pling tkut....t'utama WATI...
    knta cembung=aku x pkai...nnek aku cek embung...
    kca mta htam=shaimi pkai,dpa x kt macho pn...

    ReplyDelete
  7. Rul,
    1)Hahaha, mung hafal eh sikap2 aku..
    2) hahahaha, aku takut yang gedik2 je..yg solo2. tapi aku suka
    3)hahahah, mung mmg kelakar
    4) haha, ye ke? mungkin dia pakai apa2pun mmg tak macho2 kot. Haha sori ckp kat shaimi ko tu

    ReplyDelete
  8. aku suka igt ms dl2...tp syg ms yg lalu trus b'lalu...

    ReplyDelete
  9. Rul;
    Biarkan berlalu - Wings (belenggu irama)

    ReplyDelete