Thursday, December 17, 2009

Pindah!

Ini sedutan dari PERAK DARUL KARTUN. Berbaloi kalau beli dan baca. Selain dari kartun2 yang bermesej idea daripada kartunis zunar dan konco-konco ada juga tulisan2 yang bukan kartun yang disampaikan oleh orang-orang hebat seperti A. Samad Said, Hishamudin Rais, Pyan Habib dan Rahmat Haron... Alamak kat halaman kedua ni ada ada tercetak HAK CIPTA TERPELIHARA, agak2 kena saman jugak ke aku ni?


Ini pulak CD yang dikirimkan oleh seorang rakan yang menganggotai kumpulan ini. Aku tak tahu motif kenapa dia kirimkan CD ini pada aku melalui seorang teman yang lain, walhal dia sendiri sudah tahu aku sudah pun copy CD ni dalam bentuk MP3 semasa aku melawatnya di Taman Melati dahulu. Jadi aku ambik keputusan untuk reviewlah sikit rilisan ini. Sudah sangat lama berada di pasaran, tapi aku rasa kalau toko-toko kaset biasa confirm tadak CD ni. Dianggotai oleh 7 orang anak muda, semuanya lulusan UIA. Antaranya yang satu batch dengan aku dan yang senior2. Kalau yang terjerumus dalam metal scene dulu-dulu mesti familiar dengan beberapa orang personal dalam kumpulan ini...tapi tunggu, ini bukanlah CDmuzik metal atau yang berat-berat..ia adalah muzik santai tradisional-moden yang menyedapkan halwa telinga. Ada 5 buah lagu, semuanya disusun dengan baik dengan acuan alat muzik moden seperti bass, gitar dan biola dan alatan muzik tradisional seperti gambus dan rebana / darbuka. Lirik-lirik berkisarkan kepada keTuhanan, kasih sayang anak ibu dan ada yang berbentuk menyindir..siapa yang disindir? Hahaha...Sungguh asyik didengar waktu-waktu lapang di kala petang, apa lagi jika berada di pantai..asalnya Dewangga Sakti adalah kumpulan muzik Gamelan yang dianggotai oleh beberapa orang dari mereka semasa di UIA. Koleksi yang agak mesti nih!

Ini pulak, Cd dari Meor..aku memang minat meor sejak pertama kali dengar lagu " itu padang..aku di situ". Ini betul-betul lagu rakyat seperti tajuknya.. ada 10 lagu yang kesemuanya bes bagiku. Kalau aku sebut tajuk lagu-lagu ni mesti orang tahu arah lirik keseluruhan album ini. Ok aku sebut antaranya adalah seperti ISA, Bappakku Seorang YB, Rakyat Bersatu, Shuhada Memali, Kejalan Lagi...lenguh nak taiplah woi... lagipun tadak masa dah ni, sat gi nak tengok bola Malaysia vs Vietnam pulak ni. Apa pun ini jugak Cd yang patut dijadikan koleksi jugak. Ini album Folk of the Year! Antara penyumbang lirik adalah seperti Amir Hamzah, Black, Pyan Habib, Abdullah Jones dan ramai lagi.. wah bola dah nak start..

Akhirnya, bola-bola jugak, doa akhir tahun dan awal tahun jangan lupa baca!!! Selamat menyambut Maal Hijrah 1431

3 comments:

  1. yi kartun 2 kt prak ada jual x???nk bli d mn ye???

    ReplyDelete
  2. hehehe..pada saya kalo sindir melalui kartun lebih terasa kesannya... tak gitu?

    ReplyDelete
  3. Ano Fakhrul,
    Kat perak ada kot..cuba cari di kedai2 buku tepi jalan terpilih, atau cuba hadiri majlis2 ceramah atau cuba kontek gedungkartun@hotmail.com

    Saya,
    Gitu-gitu.

    ReplyDelete