Saturday, October 10, 2009

Gurindam Jiwa

1. Dua tiga minggu kebelakangan ini minggu bencana. Ada Ketsana, ada Melur ada Parma. Ada juga gempa di Padang, Sumatera. Semuanya mengorbankan nyawa. Syahid kepada manusia yang bertakwa; bala kepada manusia yang alpa ; dan pengajaran kepada manusia yang tidak ditimpa.

2. Minggu ini juga boleh tahan aktiviti aku selepas sekolah. Ahad; ke hospital menziarah. Isnin; di sekitar Hulu mencari rumah. Selasa; membayar bil di Giant dan terus alpa di situ membelek-belek Cd, di tingkat bawah. Rabu; keluar dating, sebelum tu boleh tahan juga kerja, tapi tak ingat pun lelah. Khamis; sahaja tak ada aktiviti, jadi boleh berehat di rumah. Jumaat; pagi macam biasa ke Rusila, petang ke hospital lagi menziarah. Sabtu; ke rumah kakak kenduri cukur kepala, atau dalam taklifi kita panggil aqiqah.

3. Ini cerita seorang sahabat bernama Suhaimi. Banyak juga pengalaman aku bersama dia ni. Di hari Raya Korban, kami pernah x dilayan di kedai makan di sekitar KL, lalu kami bermudik ke Nogori. Kami ke Nogori hanya mencari sesuap nasi. Ialah, perut kami sudah berbunyi sejak pagi-pagi lagi. Food Court, Tmn Ten, Tmn Midah; kedai makan Islam sume tak beroperasi lagi. Balik dari Seremban, sampai ke Bdr Tun Razak kami naik komuter bersama seorang lagi sahabat bernama Rahimi. Dari bandar Tun Razak ke maktab, kami jalan kaki. Niat di hati nak naik teksi. Tunggu punya tunggu punya tunggu, teksi tak muncul2 juga, mungkin sudah kehabisanallazi. Tengah berjalan dah nak sampai kat maktab, Rahimi pulak langgar tiang api. "ark, ark ark!" Rahimi mengerang kesakitan, macam nak mati. Kami dah cuak, tapi akhirnya dapat juga dia berdiri. Kami menapak lagi. Kami ketawa berdekah-dekah di luar dan dilam hati. Jahat betul Suhaimi, kawan sakit dia boleh bantai gelak dan rasa geli hati. Suhaimi sudah ada blog sendiri. Boleh check di www.nadimelor.blogspot.com atau boleh cari "kuncit" kat sebelah kiri blog aku ni. Wei, guru2 Pendidikan Khas yang nak ambik PTK eloklah kontek dia ni. Takut-takut nak tanya itu dan ini. Pasal masalah penglihatan, InsyaAllah dia banyak informasi.. Kunciti, kunciti, buta mata celik hati. Aku rindu ah ke mung mi!

4. Ari ni pilihanraya..tak tahula camana keputusannya. Tapi apa pun, mesti ada yang tersungkur dan ada yang berjaya.

5 comments:

  1. sudah kena..sudah bajet..sudarmaji

    ReplyDelete
  2. aku beli dh ke mu azmyl yunor ngn nik bin jidan.
    jumlah rm20...

    ReplyDelete
  3. Nizang,
    Sgt berterima kasih. Kalau x keberatan tolong juga beli Mepr " Dari rakyat Untuk Rakyat" se. Heheh

    ReplyDelete
  4. aku pun rindu ngan kawan ko tu weh!

    ReplyDelete
  5. Syiks
    ye la, yela nanti aku cakap ko rindu kat dia...dia ngajar kat seremban, Kalau ko balik kg bolehla bawak dia jalan-jalan..boring dia asyik memerap je kat sekolah tu hahaha

    ReplyDelete